Online marketing árak - vagyis mennyi az annyi, amit az online marketingre költeni kell?

Online marketing árak - vagyis mennyi az annyi, amit az online marketingre költeni kell?

Akármilyen szolgáltatást, terméket vásárolunk cégvezetőként vagy magánszemélyként, az árat mindig megnézzük. Mennyibe kerül? Mi az ára az online marketingnek? Hiába próbáljuk megfogalmazni mindenkinek, hogy a marketing egy befektetés és ma már minden rendszer, minden kampány megtérülés alapon működik, mindenki kíváncsi a marketing költség oldalára - avagy mennyibe is fog ez neki kerülni.

Az online marketing ára és árazása

Az online marketing árazás egy összetett dolog, sok tételből áll és nagyon nem mindegy, hogy ezek a tételek hogyan állnak össze. Vállalkozóként te a költség oldalát fogod nézni, és ez érthető is, azonban, ha hosszú távon kitartóan és jó marketinget építesz, akkor az meg fog térülni. Tudom, hogy nehéz ezt elhinni, de egy jó marketing egy nagyon jó befektetésed lesz.

Ahhoz, hogy ennek az árát meghatározzuk, nagyon sok mindent figyelembe kell venni, ami már a marketing stratégiád része is lehet. 

Célok

Fontos, hogy meghatározzuk a céljaidat, mit szeretnél elérni az üzletben. Most akarsz piacra lépni, bővülni szeretnél, szabad kapacitásaidat lekötni, stb. Mindegyik más stratégiát követel meg és ehhez más eszköztár és költségvonzat is társul.

Eszköztár

A célok, a céged folyamatai és a célcsoport fogja meghatározni azt, hogy milyen eszköztárral marketingezzünk. Lehet elég lesz csak egy Google Ads, lehet hogy kell SEO-zni, hírlevelezni, de az is lehet, hogy ezeket elegendő második lépcsőben alkalmazni.

Költségek

Egyik legfontosabb tényező, hogy mekkora költségekkel rendelkezel havi szinten, ehhez vannak-e már bevételeid vagy mindent a marketingnek kell majd előtermtenie. Ez meg fogja határozni azt, hogy mennyit kell költeni. Egy üzlet beindítása több pénzt fog felszívni, mint egy 10%-os kapacitásbővítés.

Mennyi kereted van rá

Gyakran kérdezünk vissza ügynökségként, hogy mennyit szán marketingre a cég. Ez amiatt fontos, mert ez a keretösszeg meghatározhatja azt, hogy milyen eszköztárral és milyen intenzitással lépjünk piacra. 

Ezeket a kérdésköröket már ajánlatkérés során egyeztetjük, hogy tisztán lássunk és teljesen személyre szabott marketing koncepciót tudjunk kiajánlani ügyfeinknek.

Hogyan épül fel egy online marketing összköltség?

A fenti pontokat mind figyelembe kell venni az online marketing árazás során, hogy valós képet kapjál a költségekről. Azonban az árak több tételből adódnak össze. Vannak fix, induló költségek és lesznek havi költségeid is. 

Induló költségek

Vannak költségek, amiken nem tudsz vagy nem érdemes spórolni. Ezek nélkül már nem is érdemes belekezdeni a vállalkozásba, főleg nem egy online marketingre is épülő vállalkozásba. 

Ilyenek lehetnek pl.:

  • arculat, logó
  • weboldal
  • marketing stratégia
  • a marketinghez szükséges eszközrendszer
  • fiókok felállításának egyszeri költségei

Ezek azok a tételek, amire számítanod kell, ha online marketingezel. Persze ma már, ezek sem annyira induló költségek, mert egyrészt szinte mindent megkapsz havi díjas konstrukcióban, másrészt egy weboldalt mindig kell majd finomhangolni, csiszolni, fejleszteni, hogy az jó legyen.

Megjegyezném azonban, hogy ezeket a tételeket én nem is kalkulálnám bele az online marketing árakba, mert ezek ma már alapvető tényezők, ami nélkül nem lehet elindulni.

BeOnWeb - Blog fejléckép (1)

Havi költségek

Az induló, fix költségek mellett ott vannak azonban a minden hónapban jelentkező költségek. Ez egy nagyobb “csomag” és nagyon sok tételből tud összeállni, a hirdetési költségektől a szoftvereken át az ügynökségi díjakig. Ez lesz már az a havi összeg, amire befektetésként érdemes tekinteni.

Ezeket a tételeket is több csoportba lehet osztani:

Hirdetési költségek

A hirdetési költség az a tétel, amit a fizetett hirdetésekre fogsz költeni. Ilyen pl. a Google keresőben vagy a Facebook hírfolyamban megjelenő hirdetés, de bármelyik online portálon megjelenő kis banner is. Ezeket neked meg kell vásárolnod a platform tulajdonosától.

Üzlettől, ügyféltől, mérettől és sok más tényezőtől is függ, hogy mekkora lesz a hirdetési költésed, hol kell megjelenned és milyen kreatívokkal. Ebben már az ügynökség fog neked segíteni, egy ideálís mixet fog összeállítani neked.

A hirdetési költségek általában kattintás vagy megjelenés alapon kalkluálódnak attól függően, hogy melyik platformot választod és mire fókuszálsz. Egy brand típusú kampány esetén a megjelenés lesz a fókuszban, egy webshop vásárlásra fókuszáló hirdetés esetén a kattintásokért kell majd fizetned. Ezt a hirdetési költést fogja majd neked menedzselni az ügynökség.

A hirdetési költségeket az online marketing árazásban én ma már két részre szoktam osztani:

  • Folyamatosan futó hirdetések: Azok a hirdetések, kampányok, amiknek a célja a közvetlen értékesítés és tud folyamatosan futni. Ha olyan a terméked, szolgáltatásod, ami nem kifejezetten szezonális, egész évben van rá kereslet (a legtöbb termék, szolgáltatás ilyen), akkor arra érdemes folyamatosan futó kampányokat felállítani és futtatni - persze a céloktól függően.
  • Időszakos hirdetések: Ezek pedig az olyan kampányok, amelyeket - nevéből adódóan - csak időszakosan futtatunk. Ilyenek lehetnek a nyereményjátékok, egy-egy brand építő kampány vagy akár egy bevezető kampány. De ilyen lehet egy termékre vagy szolgáltatásra fókuszáló kampány is, amit időszakosan jobban megnyomunk a szezon vagy kapacitásbővítés miatt.

Gyakran merül fel kérdésként, hogy mennyit költsünk marketingre. Ez egy külön cikkért kiált, több modellből lehet választani és mindnek megvan az előnye és hátránya is. Függ a céloktól, a cég növekedési állapotától és a költségektől, jelenlegi bevételeitől is.

Eszköz költségei

A következő csoport a havi költségek között az eszközök költségei. Ez egy kisebb tétel lesz, de fontos megemlíteni, mert gyakran kapjuk visszajelzésnek, hogy “erről nem volt szó, ez már nem fér bele”.

Eszközök költségei alatt értem azokat a szoftvereket, eszközöket, amiket az online marketinged során a stratégiád alapján használni fogsz. Ezek kisebb, pár 10 dolláros tételek lehetnek, de szükséged lesz rájuk folyamatosan. Ilyen lehet például:

  • Az analitikai szoftvered, amivel méred a marketinged hatékonyságát (a Google Analytics ingyenes, de lehet, hogy neked más szoftverre is szükséged lesz)
  • A hőtérképet készítő szoftver, amivel meg tudod nézni a látogatói útvonalat az oldalon
  • A grafikai szoftver (pl. Canva), amivel képi anyagokat készíted
  • AI szövegíró szoftver, ami segít neked ötletelni és szöveget írni
  • Egy social tartalmakat időzítő szoftver
  • A hírlevelező rendszer, amivel automata és időszakos hírleveleket fogsz kiküldeni
  • A popup-jaidat kezelő és ezáltal a konverziós arányokat segítő rendszered
  • Egy CRM, ERP és/vagy projektkezelő rendszer, amiben az ügyfeleket, eladásokat és folyamatokat, teendpket tudod menedzselni
  • Kulcsszókutató eszköz

és még rengeteget sorolhatnék ide.

Ezek mind kisebb tételek, egy ügynökség nagyon sok mindent használ már ezekből, de ha te is profin akarsz marketingezni, egy-egy eszközt (ha nem is mindent), de be kell szerezned.

Ügynökségi díjak

A következő nagy tétel az online marketing árakban az ügynökségi munka díjai. Ez egy nagyon összetett és szintén több elemből álló költségcsoport. Kicsit visszakanyarodva a cikk elejére, az ügynökségi díjak attól függnek, hogy hol áll a céged a növekedési folyamatban, mekkora a cég, mik a célok, stb. Ez (és persze a célcsoport) alapján választunk ugye eszközrendszert, ez meghatározza a stratégiát, ami meghatározza az ügynökségi feladatokat, azoknak mélységét is.

Egy ügynökség, akárcsak egy könyvelő az idejét, tapasztalatát és szaktudását fogja neked adni és az időt, amit rád szán, fogja beárazni. Ennek az ára pedig attól függ, mennyi mindent kérsz tőle, mi van a stratégiában és mekkora hirdetési költéssel tervezel.

Láttam már több millió forintos ügynökségi díjakat is, de kisebb és egyszerűbb vállalkozások számára a pár tízezer forintos díjjal is találkoztam már, vagy adtunk ki mi is erre ajánlatot. 

Mi egy kisebb ügynökségnek számítunk, az átlagos havi ügynökségi díjunk egy ügyfélre vetítve 2023. júniusában 117.740 Ft volt.

Hogyan áraznak az ügynökségek?

Az árazás sok mindentől függ, minden ügynökségnél van több lehetőség is, amit választhatsz. Alapvetően az ügynökségek tudják, hogy egy-egy munkafolyamat mennyi időt vesz igénybe és azt árazzák be óradíjas alapon. Ezt ha meglátod, valószínűleg magasnak fogod ítélni, de ez a díj szakmai  tudást, a tapasztalatot is tartalmaz, benne vannak a szoftverek költségei és a felelősség, hogy tulajdonképpen az ügynökség neked szeretne bevételt generálni. Illetve a COVID alatt és után akkorát robbant az online marketing piac, hogy sajnos-nem sajnos szakember hiány lépett fel a piacon, így minden ügynökségnek árat kellett emelnie.

Milyen konstrukciókban érhető el egy ügynökség?

Tanácsadás és óradíj

Ez esetben az ügynökség nem foglalkozik veled heti szinten és nem menedzseli a felületeidet, csupán egy-egy alkalommal leül veled és szakmai tanácsot ad. Ez is hasznos lehet, főleg induláskor szoktam javasolni, hosszú távon azonban nem biztos, hogy jó megoldás lesz. Egy tanácsadás során mindig az adott állapotot nézik meg, és arra adnak tanácsot, mi legyen a következő lépés, de nem látják az előzményeket és az ok-okozati összefüggéseket.

Havi átalánydíj a megadott feladatokra

Ez az egyik legelterjedtebb megoldás, amikor a meghatározott feladatokra az ügynökség ad neked egy átalánydíjat. Ugyanezt kapod egy könyvelő esetében. Ebben benne van az is, hogy néha több és néha kevesebb munkája van. 

Ügynökségi oldalról pontosan tudjuk, hogy milyen projekt milyen feladatai mennyi óraszámot igényelnek meg tőlünk, ezt egyszerűen felszorozzuk egy óradíjjal és meg is kapjuk a havi átalány díjakat. Minél több mindent igényelsz egy ügynökségtől, annál magasabb lesz a díj, de nálunk pl. elindul egy csomagáras konstrukció ilyenkor, amivel olcsóbban jön ki az ügyfél.

Setup díjak

Az ügynökségek többsége a felületek, hirdetési fiókok és kampányok felállítására ún. Setup díjat számolnak fel. Ez egy egyszeri költség, amit a projekt indulásakor számítanak fel az ügynökségek és ezt követően jön a havi átalánydíj.

Elszámolás költés alapján

Van egy olyan modell, ami a hirdetési költés alapján kalkulálja ki az ügynökségi díjat. Ha elköltesz 100 Ft-ot bármelyik platformon, akkor az ügynökségi díj ennek 10-15%-a között lesz. Ez egy arányos modell, minél többet költesz, annál többet kell foglalkozni a fiókkal és ezzel arányosan növekszik a díjazás is. Ez jól hangzik ügyfél részéről, de fontos megjegyezni, hogy ennek is van egy fix minimum díja, amit ki kell fizetned az ügynökség felé.

Ennek egy másik megoldása a sávos díjazás, ami meghatározott költések között fix díjjal számol és lehet sávok között mozogni.

BeOnWeb - Blog fejléckép (2)

Van-e sikerdíjas együttműködés egy ügynökséggel?

Ez egy nagyon összetett kérdés, de meg szeretném említeni, mert sokan keresik ezt a megoldást. Létezik sikerdíjas együttműködés sok helyen, de az ügynökség oldaláról ez nagyon be van biztosítva. A helyzet az, hogy egyrészt nagy az igény az ügynökségekre, nem szükséges az, hogy erőforrást fektessen be egy ügynökség egy jövőbeli bevételért úgy, hogy közben bármikor el tudna nyerni egy új projektet. Másrészt viszont az ügynökség nem látja át annyira a cégedet, vállalkozásodat, nem látja feltétlenül azt a perspektívát, amit te a cégedben. És erre ő nem mer, nem tud felelősséget vállalni.

Ettől függetlenül van egy sikerdíjas árazási modell, főleg kisebb ügynökségnél érhető el, akik még ezt “be merik vállalni”

Nálunk egy hibrid megoldás érhető el, egy fix + jutalék rendszer. De ebben az esetben nagyon alaposan felmérjük a termékeket, céget, piacot és csak úgy vágunk bele, ha hiszünk mi is a termékben és ezt el tudja adni nekem az ügyfél.

Időszakos “technikai” költségek

Lesznek olyan költségek a marketinged során, amik egyszer-egyszer és csak ritkán jelentkeznek. Ezek valóban nagyon kis tételek szoktak lenni és általában külső tényező miatt keletkeznek. Jelen esetben a GA4 átállás volt egy fontos teendő, ami minden ügynökség számára extra feladatot jelentett és így extra díjakat is. 

Felmerülhet, hogy melyik irány a megfelelő?

  1. Ügynökséggel dolgozni?
  2. Szabadúszóval együttműködni?
  3. Felvenni egy marketingest?
  4. Saját magad megcsinálni mindent?

 

Mindegyik jól működhet, mindegyiknek megvan a maga helye a piacon, de sok esetben találkozom köztes megoldásokkal, ahol pl. van marketinges, van ügynökség és szabadúszó is. Előfordulhat, hogy olyan speciális a piacod, terméked, amit egy ügynökség, nagyobb, merevebb felépítéssel nem tud “átvenni” és ezért házon belül kell megoldani. De van olyan is, hogy egy ügyfél semmivel sem akar foglalkozni, és mindent át akar adni. 

“Rendben, azt hiszem egy ügynökségre lenne szükségem. Hogyan tudtok nekem segíteni az online marketingben?”

Most, hogy átnéztük az online marketing árazás tételeit, láthatod, hogy milyen összegekkel kalkulálhatsz. Ha úgy érzed, hogy egy online marketing ügynökségre lenne szükséged, és velünk vennéd fel a kapcsolatot, akkor keress fel minket a kapcsolati oldalunkon keresztül és Laura vagy Gábor 1-2 napon belül keresni fog.

Bliszkó Gábor BeOnWeb

Bliszkó Gábor

A BeOnWeb kitalálója, ügyvezetője és szakmai támogatója. 

Korábban kezelt Google és Facebook hirdetéseket, készített social tartalmakat, de még hírleveleket is rakott össze. Ma már szakmailag támogatja és irányítja a csapatot.

tel.: +3670 638 8590

e-mail: bliszko.gabor@beonweb.hu